torsdag 18 mars 2021

Väntelista för valpar?

Just nu är det många som söker hundvalp och även Dalmatinervalpar är väldigt efterfrågade vilket är kul. Jag får många mail med frågor om det går att tinga en valp eller ställa sig på kö. Svaret är nej. Hos mej så går det inte att tinga en ofödd valp, jag har inte heller någon kö med turordning.

Anledningen är att när jag har valpar vill jag först och främst se hur valparna ser ut och vilket temperament de har och vad de passar till. Sedan "väljer" jag hem utifrån vad personerna vill med sin hund.  En valp med ett blått öga eller en blaffa passar inte till den som är utställningsintresserad, en person som vill ha en hund för att tävla i drag vill kanske ha ett visst temperament medan ett äldre par på landet vill ha ett annat temperament.

Om jag har fler intresserade familjer än jag har valpar, vilket troligtvis är fallet så måste jag välja. Jag prioriterar då utifrån är din tidigare erfarenhet av dalmatiner, tidigare erfarenhet av hund, vad vill du med din hund ex tävla, träna eller ställa ut. Jag vill att rätt valp ska komma till rätt hem och har som målsättning att få långsiktiga hem. De som ex har köpt valp hos mej tidigare och önskar ytterligare en hund har företräde. 

För mej är det även viktigt att du som valpköpare är intresserad av att låta HD röntga din valp, utföra BPH test samt att du helst inte låter kastrera hunden. Varför jag anser att detta är viktigt kan du läsa om i separata inlägg här på sidan. Om du tidigare har ägt flera hundar och inte utfört hälsotester med dem så ställer jag mig kanske frågan om varför vill du göra det nu med denna valp när du inte har gjort det förut?

Jag säljer jag inte en valp till dej som inte har träffat några dalmatiner eller har någon erfarenhet av rasen. Du måste inte ha ägt en dalmatiner men att bara ha läst information på internet och tro att en dalmatiner är den perfekta rasen för dej räcker inte. Ett tips är därför att träffa flera olika dalmatiner för att se om det är rasen för dej. Besök utställningar eller uppfödare. Jag kan även tipsa om valpar som jag har sålt, jag har valpar från Östersund till Malmö! Om du tycker att dalmatiner är jättevackra men inte har träffat någon så börja med det, bli dagmatte, gå på utställning och titta eller besök en uppfödare. Det är också viktigt att tänka på att hundar är individer. Bara för att du har träffat en dalmatiner så har du inte träffat alla. Vissa är väldigt lugna, vissa väldigt aktiva. Vissa älskar att bada, andra inte. Vissa har ingen jaktlust medan andra älskar att leta harar.


6 kommentarer:

  1. Hejsan! Enligt skk hemsida har ni valpar på g. Stämmer det?
    Mvh
    Isabella

    SvaraRadera
  2. Hej! Har ni någon kull nu? Med vänlig hälsning, Åse

    SvaraRadera
  3. Hej! Har ni någon kull nu? Med vänlig hälsning, Åse

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera