måndag 27 september 2021

HD röntgen, varför är det viktigt?

 Här ska jag förklara varför jag tycker det är viktigt med HD röntgen.

Höftledsdysplasi, HD i dagligt tal är en felaktig utveckling av höftleden och en relativt vanlig skelettrubbning hos många hundraser. Särskilt stora hundraser är drabbade och Dalmatiner är inget undantag.

Hos dalmatiner är problemet med HD väldigt litet och så vill vi att det ska förbli!
Risken för att utveckla HD problem är en effekt av både arv och miljö. För att få bra höfter krävs alltså både goda gener, bra foder och lagom med motion. En felaktig utfodring eller en felaktig tränin kan öka risken för att utveckla HD liksom naturligtvis arvet. Efter röntgen av den vuxna hunden, över ett år kan  hunden få sin HD status.

Lederna graderas i 5 grupper:
  • A  normala höftleder grad A
  • B  normala höftleder grad B
  • C  lindrig dysplasi
  • D  måttlig dysplasi
  • E  höggradig dysplasi


Varför måste jag veta vad min hund har för HD status?
Om man har för avsikt att enventuellt avla på hunden i framtiden måste man veta hundens HD status. Enligt Dalmatinersällskapets rekommendationer ska man avla på hundar med A eller B höfter. Det är dock fullt möjligt att avla på och registrera renrasiga valpar hos SKK med hundar som har sämre höfter, det är alltså upp till valpköpare att kontrollera / fråga vad föräldradjuren har för status om man tycker att detta är viktigt.

Om man vill träna eller tävla i fysiskt krävande sporter / aktiviteter såsom att springa eller dra mycket så är det viktigt att känna till vad hunden har för HD status. En hind som har c eller D höfter kanske behöver kosttillskott, veterinärundersökningar mm för att kontrollera att den mår bra och inte får ont av hård träning. Aktiviteter med mycket hopp kanske ska undvikas eller så klarar hunden det bra ändå.

Min hund ska inte användas i avel och inte tävla eller träna hårt, då behöver jag väl inte göra HD röntgen?
Jo absolut. Din hunds resultat är värdefullt för rasens framtid. Låt mej förklara. Säg att jag har en valpkull med 10 valpar. Jag behåller en som röntgas med B höfter och säljer en som röntgas med A, de andra 8 är "bara" familjehundar och de röntgas inte. Efter några år vill jag avla på min och tycker att det verkar bra, den har ju B och syskonet A, bra gener alltså. Tänk då om alla andra 8 exempelvis har C höfter? är det fortfarande bra gener då?

Om det istället är så att min hund har c och syskonet A och alla andra 8 också har A så kanske inte min enstaka individ med C har så dåliga gener ändå. Vissa raser med stora problem med höfterna använder sig av ett index som tar hänsyn till just dessa faktorer.
Observera att avel är betydligt mer komplicerat än att att bara handla om HD röntgen!

Vad kostar en HD röntgen?
Fråga din lokala veterinär, olika veterinärklinikerhar olika erfarenhet av att utföra kontrollen och viss är bättre än andra. Jag kan hjälpa till att rekommendera en bra klinik. Det kostar runt 2000 kr. I samband med detta rekommenderar jag att även röntga armbågarna ED. Min senast röntgade hund kostade 1600 kr i veterinäravgift och sedan tar SKK 325 kr för sin avläsning. Se detta som en investering för att du ska kunna köpa en frisk hund utan HD problem även om 10 år!

Hur vet jag vad min eller andras hundar har för HD resultat?
Resultaten av alla nyligen röntgade Dalmatiner presenteras i Dalmatinersällskapets tidning.
PÅ skk.se under hunddata kan man se HD status på alla renrasiga hundar. Sök upp hunden och titta under fliken veterinär HD status Birka

Under menyn SKK.se / avelsdata kan man välja en hund och titta på en hund och statistik hos dess avkommor. Ex kan man se att 9 st av Nellys 23 valpar är röntgade och att resultatet ligger över rasmedelvärdet





Här kan man se hur HD statusen ser ut hos vår ras





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar